Het EMVI Plan van Aanpak: 10 Do’s en Don’ts

By | 08-12-2015

EMVI AanbestedingEMVI-plan-van-aanpak
Bij een EMVI Aanbesteding gaat het de opdrachtgever om de Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Je komt dan alleen als winnaar uit de bus,  als jouw totaalscore voor de prijs én het Plan van Aanpak bij elkaar, hoger scoort dan de andere aanbieders. Dus ook al heb je de hoogste prijs, met een voortreffelijk Plan van Aanpak kun je de opdracht tóch in de wacht slepen.

Door te vragen naar het Plan van Aanpak wil de opdrachtgever een beter zicht krijgen op de toekomstige uitvoerende partij. En dat komt heel nauw. Want hoe objectief de criteria ook lijken, de meeste selecteurs laten zich – bewust of onbewust – vooral leiden door hun onderbuikgevoel. En met logica wordt dat vervolgens onderbouwd.

Als je kansrijk wilt meedoen aan een EMVI Aanbesteding is het aan te raden ruim voldoende tijd en aandacht te besteden aan het Plan van Aanpak. Maar wat moet je nu juist wél doen en wat moet je nu juist níet doen? Hieronder volgen 10 Do’s en Don’ts voor het maken van een Plan van Aanpak dat punten scoort. En hoe dat komt.

Don’ts
Laten we beginnen met het slechte nieuws, de 10 Don’ts in het gemiddelde Plan van Aanpak zijn:

1.   Knip en plak uit eerdere plannen van aanpak;
2.   Promoot vooral je eigen oplossing en een doorsnee missie;
3.   Geef hoog op over je lijst van prestaties;
4.   Beschrijf alleen het WAT;
5.   Herformuleer de vraagstelling van de klant;
6.   Laat heikele kwesties in het ongewisse;
7.   Sla geen acht op het persoonlijke contact met de klant;
8.   Benoem de zwaktes van je concurrenten;
9.   Gebruik alleen tekst en bij voorkeur in een hutje-mutje-lay-out;
10. Maak fouten in spelling en grammatica.

Do’s
En dan het goede nieuws, want er is iets aan te doen met deze 10 Do’s voor een voortreffelijk Plan van Aanpak:

1.   Geef overzicht en duiding met behulp van een totaalplaatje;
2.   Laat zien dat je de vraagstelling goed doorgrondt en waardeert;
3.   DOE het hele project in gedachten en lever constructieve ideeën bij knelpunten;
4.   Geef overzichtelijk en concreet antwoord op ALLE vragen van je klant;
5.   Besteed ook aandacht aan de omgevingsfactoren;
6.   Schrijf én teken steeds in de volgorde: waarom, hoe, wat*;
7.   Gebruik alle communicatieniveaus: gevoel, interactie, proces én inhoud;
8.   Wees eerlijk als je extra hulp bijschakelt;
9.   Laat een deugdelijke open begroting zien;
10. Beschrijf levendig hoe je met de klant zult omgaan.

* Bekijk ook eens het filmpje van Simon Sinek: WHY, HOW, WHAT

De 10 positieve effecten van de Do’s
Met het systematisch en authentiek (!!!) toepassen van de tien Do’s maak je een Plan van Aanpak dat staat als een huis en klinkt als een klok. Lees hieronder wat het onderbuik-effect op de lezer is.

De lezer van jouw Plan van Aanpak:
1.  Herkent zich in het verhaal;
2. Voelt zich serieus genomen in zijn vraagstelling;
3. Ervaart de kwaliteit van jouw werk;
4. Ziet jouw toegevoegde waarde;
5. Bouwt een gevoel van vertrouwen op;
6. Weet precies waar hij/zij aan toe is;
7. Komt door de tekst en de plaatjes op goede ideeën;
8. Krijgt er zin in om met jou te gaan samenwerken;
9. Geeft hoge punten voor jouw Plan van Aanpak:
10. En onderbouwt dat vervolgens met – terechte – objectieve logica.

Succes!
Veel succes met het schrijven van jouw EMVI Plan van Aanpak.
En bel of mail me even als je er een helpende hand bij wilt hebben.

Hier kun je lezen wat er gebeurt als je een voortreffelijk Plan van Aanpak indient.

Klik hier voor de PDF-versie van de 10 Do’s en Don’ts voor het EMVI Plan van Aanpak.

 

Email: h.schut(at)cobaltconsult.nl
Telefoon: 06 17 56 56 92


Hans Schut is zelfstandig adviseur. Hij verzorgt procesmanagement en persoonlijke begeleiding bij organisatieveranderingen en vastgoedmanagement. Branches: overheid en zorg, zakelijke dienstverlening, bouw- en infra, onderwijs, midden en klein bedrijf.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden om Hans Schut in te schakelen bij veranderingen in uw organisatie? Maak dan gewoon eens een afspraak voor een inspirerend gesprek! 

Home

Andere blogberichten